top of page

אז מי אני בעצם, ואיך כל זה התחיל?

אז מי אני בעצם, ואיך כל זה התחיל?

צילום: חלי חליוה-סלע

נעים מאוד, נֹגה.

חיה, נושמת, מראיינת, מתעדת, מספרת וכותבת סיפורים באמצע החיים.

אז איך כל זה התחיל?

ילדות ונעורים בקיבוץ בדרום | אלבום פרטי

ילדות ונעורים בקיבוץ בדרום, חינוך לערכים ועבודה כדרך חיים. שירות צבאי, עוד שנתיים בקיבוץ ומעבר לעיר הגדולה.

לימודי תקשורת חזותית, ועבודה בשתי חברות מובילות לפרסום חוצות בתפקידי ייעוץ פרסומי, הדרכה וניהול. עסקתי בפרסום, שיווק, מכירות, טלמרקטינג, עיצוב גרפי, יצירת עזרי הדרכה ועוד. בתפקידי האחרון ניהלתי סניף שעסק במכירת פרסום חוצות לשוק המקומי בין גוש דן לחיפה. באותן השנים השלמתי בהצלחה גם את קורס "ניהול הפרסום" בפקולטה לניהול של אוניברסיטת ת"א.

התחלתי לעבוד שבועיים לאחר סיום הלימודים, ולאחר חמש וחצי שנים מספקות ומעשירות (במהלכן גם הכרתי את האחד שלי ונישאנו), הלכתי לעשות לביתי. כלומר: ילדתי שלושה ילדים, ובמשך שתים-עשרה שנים הייתי אמא במשרה מלאה.

למה? כי היה לי הצורך להיות שם, בצורה ברורה ונוכחת. וגם, כי בתוך שנתיים ושמונה חודשים נולדו לי שלושה ילדים, שניים מהם תאומים, ואני נרתמתי לתחזוקת ה"קו האחורי", הבסיס של משפחתנו.

שלושה ילדים בשנתיים ושמונה חודשים... בינתיים הם גדלו(: | צילום: נֹגה שנער-שויער

ועל-אף האינטנסיביות של חיי באותן השנים, מצאתי את הזמן גם לדברים נוספים: השלמתי תואר ראשון בחינוך ואמנויות ותואר שני (בהצטיינות!) בחינוך ומנהל. במשך תשע שנים פעלתי בהתנדבות בביה"ס היסודי של ילדיי, כולל ריכוז ועדת הורים ותפקיד דוברת ביה"ס, וגם - צללתי לעולם סיפורי החיים...

זה התחיל ביצירת "ספר המתכונים של אניטה", קו-פרודוקציה משפחתית שבה, לצד המאכלים הטעימים של חמותי שזרנו גם את הסיפורים העומדים מאחוריהם, והמשיך ב"כאור בשולי הענן" - סיפור חייה של סבתי מרים, שאותו הוצאתי לאור, ובאמצעותו אווררתי סיפור משפחתי מרתק ומכמיר לב, שהיה חבוי מעינינו כל השנים.

"כאור בשולי הענן" - סיפור חייה של סבתי | עיצוב: הדס טפיאס

אז כבר ידעתי שאני רוצה לעסוק בסיפורי חיים. ובתיאום מופלא, שלושת הילדים שלי קצת גדלו ויכולתי לפרוש כנפיים ולעוף. ב-2012 הקמתי את "הד" - חברה לתיעוד וכתיבת סיפורי חיים.

ומה אתם יודעים? מסתבר שכל השנים האלה בבית, ממש לא היו בזבוז זמן. כי בבואי ליצור לי עסק עצמאי, הסתבר לי שיש ברשותי ארגז כלים נפלא, ויכולתי לעשות את זה כמו שצריך, לפי אמות המידה המקצועיות הקפדניות שלי.

בתוך כשלוש וחצי שנים, הוצאתי לאור למעלה מ-30 ספרים, בהם ספרי חיים, ספרי הנצחה וזיכרון וספרי יישוב.

ואם בהתחלה חשבתי שהגעתי לעיסוק הזה בזכות הכתיבה, מהר מאוד התברר לי כי התהליך המתקיים ביני לבין המתועדים - ראיון מנוהל בדרך מתודולוגית המאפשרת שיקוף, הכלה ותהליך של העצמה אישית - הוא לב העניין.

הספרים שיצאו בעקבות כל אלה היו חשובים, אך התהליך שעברנו ביחד היה המרכז, הליבּה, ואני הקדשתי לו תשומת לב רבה.

מדגם מהספרים שהוצאתי לאור ב"הד" | אילוסטרציה: נֹגה שנער-שויער

ומה זה "סיפור באמצע החיים"?

לפני כשנה וחצי, הרגשתי צורך עז במפגש עם אנשים בני גילי, פלוס מינוס. בד בבד עם זאת נבטה בי ההכרה, שראוי לעסוק בסיפורי חיים גם באמצע הדרך, ולא רק כסיכום שלה, בשלב שעוד ניתן לבדוק, ולחשוב וגם לשנות. הבנתי שאני עומדת לבצע שינוי במסלול החיים המקצועי שלי.

בחורף 2016 העליתי לאוויר את הבלוג "סיפור.חיים", שבו בחרתי לראיין נשים על המקום שבו הן נמצאות היום, ביחס לסיפור החיים המוקדם שלהן - הרקע שבתוכו צמחו, האמונות והערכים שלאורם חונכו.

סיפורים מרתקים החלו נפרשים בפניי. חשיפתם בבלוג עוררה תגובות חמות ונרגשות מצד קהל הקוראים שלי; מספר המנויים לבלוג שלי הלך וצמח בהדרגה, התכנים שהעליתי בו מצאו אוזן קשבת במקומות מגוונים ונפלאים של הגשמת חלומות.

כעבור כמה חודשים, קיבלתי פנייה מ-Xnet, פורטל הלייף סטייל של Ynet. בעקבות זאת עלה לאוויר ביוני 2016 בלוג נוסף שלי בשם "מסע אישי" בערוץ אנשים ב-Xnet, שבו המשכתי לראיין ולהעלות לאוויר, סיפורי חיים של נשים (ומדי פעם גם גברים...) שעוררו אדוות וגלים של הזדהות והשראה ויצרו לי קהל נאמן של קוראים המלווה אותי לאורך הדרך.

המרואיינות (והמרואיין (:) של 2016-2017, בלוג "מסע אישי" ב-Xnet | אילוסטרציה: נֹגה שנער-שויער

בדצמבר 2016 השקתי בבלוג האישי שלי, "סיפור.חיים", את פורמט "חמש תמונות וסיפור". כשמו כן הוא: כל פוסט כולל חמש תמונות המהוות נקודות ציון משמעותיות בחייהן של נשים ומאפשר הצצה חד פעמית ונדירה לאלבום התמונות האישי שלנו. גם הפורמט הזה התקבל, לשמחתי, באהדה רבה.

פורמט "חמש תמונות וסיפור" בבלוג "סיפור.חיים" | אילוסטרציה: נגה שנער-שויער

ומה זה "קסם הריאיון"?

הפעילות בשני הבלוגים שלי הביאה בעקבותיה שאלות על הדרך שבה אני בוחרת את המרואיינים שלי, מכינה את הראיונות ומבצעת אותם. ואני הבנתי, שבשנים האחרונות צברתי מאות שעות של ראיונות, שונים ומגוונים; ראיונות אחד על אחד וגם מרובי משתתפים, שראו אור בספרים, בבלוג האישי שלי ובתקשורת הדיגיטלית הארצית.

והבנתי עוד משהו: שיווק מבוסס תוכן ו-Storytelling הם, כיום, מונחים הכרחיים בתוך כל עשייה עסקית. ראיונות הם כלי נפלא, שבאמצעותו ניתן לחשוף ולספר סיפורי חיים - כל אחד מהם אחד ויחיד במינו - וכולם מעוררי השראה ובעלי ערך מוסף. ההיכרות עם כלי הריאיון וכלים לביצוע מקצועי ואחראי שלו מקנים לנו את האפשרות ליצר - בקלות ובאופן קבוע - תוכן בעל ערך מגוון לעסק שלנו.

הקשבתי לצורך שעלה מהשטח, וקפצתי למים. כיום אני מייעצת באופן אישי, מרצה ומנחת סדנאות לבעלות עסקים עצמאיים ואנשי תוכן דיגיטלי על כלי הריאיון כמקור ליצירת תוכן בעל ערך. במקביל, אני עוסקת בייעוץ לבניית אסטרטגיית תוכן לעסקים עצמאיים ולהפיכת סיפור החיים האישי להרצאה. בעקבות העיסוק שלי בכלי הריאיון, נולד גם פורמט "כלי עבודה" - סדרת פוסטים מקצועיים שבה אני סוקרת את כלי הריאיון ממבט על ונותנת כלים פרקטיים לעבודה מיידית.

כיום אני יועצת, מרצה ומנחת סדנאות על כלי הריאיון כמקור לתוכן דיגיטלי בעל ערך | צילום: נטע שויער

ומה הלאה?

עשייה מתוך תשוקה ועניין, מסתבר, היא מנוע נפלא לצמיחה ולהתפתחות. המון רעיונות חדשים כבר גועשים בתוכי, מחכים לזמנם להפציע לאוויר העולם, לגוון את העשייה שלי ולשכלל אותה.

אבל אני לא ממהרת. חשוב לי לעבור כל שלב לעומקו, לפעול באחריות ולא לדלג על אבני דרך.

וזה גם המקום להודות לכם שמלווים אותי, ומעודדים ומחזקים, ונותנים לי ים של כוחות להמשיך ולצעוד, מבהירים לי שהדרך שלי, שנולדה מאהבה, מצאה לה מסילות ללבכם. תודה מעומק הלב. מבטיחה להמשיך.

...............................................................................

יום העיון "מעטֶפֶת התוֹכן - כלים ליצירת תוכן בעל ערך לעסק שלךְ" שאני מקיימת ביחד עם גיל מרטנס בתל-אביב, ושבו אלמד את כלי הריאיון יתקיים בנובמבר 2017. לפרטים והרשמה לחצו כאן.

תמיד הכי כיף לקרוא לפני כולם. הירשמו כאן למטה - הפוסט הבא בבלוג שלי כבר בדרך אליכם.


אהבתם? מזמינה להירשם לבלוג ולקבל עדכונים במייל על פוסט חדש
bottom of page